13-09-2009

'n dagje naar Maarssen op en neer

Na een aantal avonden varen had ik in juli een gratis dag peddelen verdiend. Ik besloot om op een zaterdag van Utrecht naar Maarssen en terug te gaan. Een tocht van een kleine 20 km. Vertrekken rond een uur of 10, zodra Bernard open was. Eten en vooral drinken mee en peddelen maar. Eerst door de Weerdsluis. De sluiswachter was niet blij met mijn briefje van 5o euro. Hij bromde: kom je vanavond ook terug? en toen ik daar bevestigend op antwoordde maakte hij me duidelijk dat ik dan maar voor heen en weer moest betalen. Dan zouden we allebei naar alle waarschijnlijkheid over meer klein geld beschikken.


Ok, fijn! Bedankt.

Heerlijk weer, een beetje wind, goed ingesmeerd met zonnebrandcrême en varen maar. Door de stad achter huizen langs die ik hooguit van de andere kant bekeken had. Ik betrapte me erop dat ik alle straatnaambordjes probeerde te lezen en me probeerde in te prenten.

Onder de Rode brug door, aan de achterkant langs de bootjes. Saaie bedoening. Vreemde gedachte om daar langs te peddelen, terwijl aan de straatzijde de auto's zoals gewoonlijk in file stapvoets langsreden om de dames te bekijken. Zou voor mannen shoppen sowieso interessanter zijn als de winkelstraten een lange drive-in zouden zijn? Geen idee.


Oud Zuilen kwam in zicht. alsof ik de jaren vijftig in peddelde. Een miniplaatsje, enkele oude huizen, een ophaalbrug, het slot en voordat je er erg in hebt ben je er alweer voorbij.





De Vecht meanderde verder. Een fietser riep me toe dat ik een mooie techniek had. Nou, da's fijne feedback om te horen. Bedankt! Aan de zuidkant van Maarssen zijn ze nieuwe Grachtenpanden aan het bouwen. Volgens de plakkaten moet dat een aantrekkelijk en kleurijk geheel gaan worden. Ben benieuwd hoe het met de verkoop gaat in deze tijd.





de borden met "Te Koop" trokken toch wel mijn aandacht. Hoe lang heb ik niet gezegd dat mijn volgende huis aan het water ligt, zodat ik met een kayak vanuit mijn tuin kan vertrekken. Voorlopig is het er nog niet van gekomen. Komt vast nog wel eens.

En ineens zat ik midden in Maarssen, weer onder een ophaalbrug door, die net omhoog ging. Door het dorp heen. Al peddelend werd de bebouwing dunner totdat ik voorbij Maarssen het terras van Geesberge zag. Na 2 uur was het ook tijd om de benen te strekken en een toilet op te zoeken. Tja, waar leg ik hier nu aan? De deur onder het bruggetje vlak voor Geesberge stond open. Met een kano kan ik daar wel langs. Met enige voorzichtigheid uitgestapt. Boot losjes met een lijntje vastgelegd. Toch de peddel maar even meenemen. Je weet maar nooit of iemand er anders besluit mee vanddor te gaan. En hij is ook nog eens niet van mij.

Een beetje ongemakkelijk in mijn eentje daar wat gegeten en gedronken. De meeste mensen waren toch netter gekleed dan ik met mijn korte broek, mijn shirtje en mijn gele watertas.

Het begon intussen ook wat te betrekken. Er was ook een kans op onweer voorspeld. Eigenlijk wilde ik het liefste doorvaren, naar Breukelen, maarja ik zou ook weer terug moeten.

Dus weer verfrist terug, in de boot en de terugtocht begonnen. Beetje jammer dat je niet rond kunt varen, maar goed.
Op de terugweg begon ik te mijmeren. De fantasietjes kwamen langs. Ik was is het boek van Timoty Ferriss aan het lezen geweest (4 hour workweek) en 1 van de dingen die hij suggereert is om bij het richten van je aandacht op iets wat je graag zou willen doen uit te gaan van de meest absurde ideeën. Aarzel vooral niet om het groot te maken. Waarom zou ik niet naar de Middellandse Zee (kunnen) varen? Of de Middellandse zee rondvaren, 3 werelddelen langs....... Of is dat stoere praat? Is het idee dat ik daarover kan vertellen vooral leuk?

Rond een uur of 3 was ik weer op de Oudegracht. Een vuurtje voor een lange reis begint wakker te worden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten