15-09-2009

Van Utrecht naar Muiden dag 3

De medekampeerders in Muiden bleken 5 Vlamingen te zijn die vanaf Gouda aan het varen waren met een klein bootje, maar voor de overnachtingen 2 tenten gebruikten. Ze hadden zelfseen picknicktafel bij zich. Heerlijk een bakkie koffie van ze gekregen. Toch wel een lekkere start. Zonder kookspulletjes was mijn eigen ontbijtje toch wel wat karig.
Rond 9 uur weer in het water, iets over tienen weer bij Weesp en daar het avontuur aan gegaan om het Amsterdam Rijnkanaal over te steken. Ik had ingeschat dat ik zeker een minuut nodig zou hebben om van de ene naar de andere kant te komen, dus wachen wanneer er een vrachtschip aankwam was zeker het devies. Dankzij de zondag viel dat gelukkig mee. Voor de zekerheid toch even het spatzeil gebruikt. Je weet maar nooit of er een onverwachte golf naar binnen slaat.
Hoewel ik deze dagen veel foto's gemaakt heb valt het me op dat ik van deze overgang geen plaatjes heb. Was kennelijk toch te spannend. Te zeer bezig om de overkant te halen om ook nog echt oog te hebben voor de omgeving, zeker voor foto's.
Met een zucht bij Driemond het spatzeil weer opgeborgen en toen via de Gein verder. Een prachtig riviertje, ondiep dus zeer geschikt voor een kayak. Kwam nauwelijks iemand tegen. Een enkele automobilist die langs de parallelweg reed, wandelaars, hardlopers, fietsers, zelfs leden van een motorclub die met veel geraas voorbij kwamen, verder niets. Ja de zon. die deed het prima! Op enig moment moest ik erg nodig plassen. Onder een overhangende treurwilg heb ik daar uiteindelijk een creatieve oplossing voor gevonden. Hèhe. dat lucht op. Rond een uur of half een peddelde ik Abcoude binnen. Bootje aan de kant, even de benen strekken en iets te lunchen regelen. Heerlijk. Het terras zat ook vol met wandelaars, fietsers en motormuizen. Daarna verder, de Gein gaat vanaf Abcoude in Zuidelijke richting over in de Angstel, die op soomige plaatsen best breed is. De Zuid-zuidoostelijke wind die over de graslanden aankwam was hier en daar best stevig. Ben maar een tijdje in de luwte van het riet aan de linkeroever gaan varen. tegen een uur of 3 naderde ik weer het Amsterdam Rijnkanaal. De wind stond vrij vol van voren en ik voelde inmiddels best dat ik al meer dan 20 km in de armen had zitten. Was een beetje benauwd over de conditie van het kanaal. Wat doet het met het water als de wind er zo dwars op staat? Naast mijn spatzeil ook mijn zwemvest aangedaan. Blij toen ik Nieuwersluis had gehaald. Nog een klein stukje, bij Mijnden de camping opzoeken. Eerst door de sluis, daar lagen de nodige plezierjachten, maar met een kayak kan je er gelukkig al gauw door. Van de plezierjacht voor me sprong een meisje van een jaar of 8 ineens het water in toen ze dreigde haar hoofd te stoten tegen de onderkant van de brug. Ik bood haar de punt van mijn boot aan, maar dat was a l niet meer nodig. 1 van de Volwassenen was haar al nagesprongen en had haar aan boord gehesen. Tranen van grote schrik bij haar, maar gelukkig verder geen problemen.

Vrijwel meteen na de sluis liggen bootjes langs de kant vasgemaakt. Waar zou nu de camping zijn? Boot op de kant getrokken en aan een vrouw die daar in haar bijna blootje aan de kant zat gevraagd of zij wist of ik hier kon kamperen. Ze dacht van wel. Tja, nog maar even verder kijken. Uitendelijk mijn tentje opgezet naast een ander tentje onder het mom van: als ik hier onterecht sta, ben ik in ieder geval in gezelschap. Tentje bleek van een stel uit Utrecht te zijn die hun bootje daar hadden liggen en regelmatig een weekendje kwam varen. Zij stonden op het punt om de spullen te pakken en te vertrekken.
In een keet was een toilet en een (koude) douche waar ik me lekker opgefrist heb waarna ik naar Breukelen ben gelopen. Daar op het terras op mijn gemakkie gegeten. Dit keer om me heen kijkend. De mensen die er waren zaten uitgebreid met elkaar in gesprek. Ik vond het wel best, had meer dan 26 km varen en een hele dag zon in mijn lijf zitten. Over de Scheendijk teruggelopen. Nog even gekeken of er licht brandde in Harry zijn huisje maar dat was niet het geval......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten