18-09-2009

Van Utrecht naar Muiden dag 4

Van Mijnden naar Utrecht kan ik beter schrijven. Ik moet me en beetje vermannen om deze trip niet te zien als rap naar huis, want dan is 18 km toch nog wel een eindje.

Om half 7 werd ik (spontaan) wakker. Toen ik de rits van de tent opentrok was ik getuige van de zonsopkomst. Mooi! Op mijn gemakkie wat gegeten en opgeruimd. Mijn tent was zelfs bijna droog met inpakken. Fijn. Tegen 9 uur zat ik in de boot. Via de plas en het tienhovenskanaal naar de kraaiennest sluis waar ik tegen half 11 aankwam. Helaas was ik alleen. Het is een sluis die je zelf moet bedienen. De trap was te steil om de kayak op te slepen, maar in mijn eentje een sluis bedienen en dan ook nog de kayak erin, dat zag ik logistiek niet lukken. Aan mijn wieltjes had ik ook niets en de hoeveelheid nietsdoende gespierde mannen die me zouden kunnen helpen met overdragen was op deze maandagmorgen ook aan het werk. Gelukkig kwam er een stel met een sloep. Ze zeiden ervaring te hebben met de sluis, maar hun elementaire begrip van de werking van een sluis was nogal treurig. Ze spraken over de pomp van de sluis. De begrippen verval en water dat naar beneden stroomt werd met verve bestreden. En de sloep legden ze met 1 lijntje aan de punt voorin de sluis, waardoor het instromende water de boot enthousiast heen en weer ging. Als ze dit toch ten overstaan van een terras hadden gedaan....... Gelukkig kwam er nog een meneer met meer rust en overzicht die een handje hielp.
Een uur later, half 12, zat ik bij Slangevecht aan een prachtig kopje koffie verkeerd met heerlijk appelgebak dat ik deelde met een stuk of wat wespen.

Toen terug, via Maarssen naar Utrecht. Tussen Utrecht en Maarssen haalde een echtpaar op leeftijd in een sloep me in. Kennelijk waren we elkaar al vaker gepasseerd. De vrouw riep me toe dat dit nu de derde keer was dat ze me zag en vroeg of ik nog niet moe was. Nee, eigenlijk niet.
Maarja, ik was bij Utrecht Noord en vlak bij de sluis. Daar kwam ik ongeveer om kwart voor 2 aan. Helaas zat de sluis net dicht en moest ik een hele ronde wachten. Een uur later was ik aan de andere kant, terug bij Kanoverhuur Utrecht.

Daar uitgestapt, uitgepakt, verhalen gedaan tussen de bedrijven door en aan het eind van de middag weer met mijn spulletjes vertrokken......

1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd Marjolein,

    Een leuke blog over je kano avonturen. Zoals je ziet hoef je niet altjd ver weg, maar beginnen de avonturen al in de achtertuin.

    Greetings Jörgen

    BeantwoordenVerwijderen