15-09-2009

Van Utrecht naar Muiden dag 2

Vandaag van Nederhorst den Berg naar Muiden. Gisteren met oom Roel gebeld om iets af te spreken. Hij zou met de sloep van Nederhorst den Berg naar Weesp varen dus we spraken af dat we elkaar om 10:00 uur bij de Zanderijsluis zouden zien.
Rond een uur of 9 was ik bepakt en wel weer in de boot. Had tegen tante Bepie gezegd dat ik 3 kwartier na mij vertrek vanaf haar bij het dijkje zou varen. Tot mijn vreugde hoorde ik ineens: joehoe....... en daar was ze, op de fiets langs het dijkje aan het zoeken waar ik rondpeddelde.

Al met al was het 10 over 10 voordat ik bij de sluis was, net op tijd om oom Roel uit de sluis te zien komen. Hoewel dat nooit mijn bedoeling is geweest bonden we de kayak achter de sloep zodat we op spreekniveau met elkaar konden uitwisselen. Heel gezellig! Ineens was de conversatie leidend. In een uurtje waren we in Weesp waar we, in afwachting van Stefan, gezellig op het terras hebben zitten koffie drinken en verder kletsen. Toch wel bijzonder zo'n tête à tête met mijn oom. Rond een uur of half 1 was het tijd om verder te gaan. Eerst nog even door Weesp gepeddeld, om te bekijken hoe het eruit ziet bij de oversteek van het Amsterdamrijnkanaal. Best heftig.
Toen door naar Muiden. Dit vind ik niet het meest interessante stukje van de Vecht. Waar de Vecht rond Nederhorst den Berg vrij smal is, meandert en een intieme uitsraling heeft, is het stuk ten Noorden van Weesp met veel woonboten omzoomd en breed. De boten varen ook behoorlijk door. Tegen een uur of 2 kwam ik aan bij de jachthaven in Muiden. Boot aan de kant getrokken en eerst maar eens iets te eten regelen op het aanpalende terras . Ik wist dat er geen camping in Muiden was dus vroeg aan de ober op het terras: heeft u enig idee of ik hier mijn tent ook ergens kan neerzetten? Tot mijn stomme verbazing gaf hij aan dat ik wel op het schelpenveldje kon gaan staan, dan zou ik ook van de toiletfaciliteiten van de haven gebruik kunnen maken. Wow, dit was boven verwachting. Nooit gedacht dat het zo makkelijk zou lopen. Na de lunch eerst maar eens de tent opgezet en daarna rondgepeddeld achter het Muiderslot, door de haven (tot royaal voor de sluizen) en achterlangs.

Daarna nog rondgewandeld. Ik was benieuwd of ik de pastorie zou kunnen vinden waar opa en oma vd Wal gewoond hebben tot begin jaren '60. Stom dat ik de straat niet even gevraagd had. De kerk wel gevonden. Ligt wat verloren tussen oude huizen, nieuwe huizen, een kindercrêche en pal achter de katholieke kerk.

's Avonds op het volle terras bij ome Co neergestreken waar het commentaar op de passanten niet van de lucht is. Vreemd eigenlijk. Het is een sluis met maar ongeveer 20 cm verval. Dat is nauwelijks te verprutsen volgens mij. Aan tafel gezeten bij een stel (Peter en Moniek) die met hun 15 jarige dochter met de auto uit Almere waren gekomen. Gezellig met ze zitten praten.
Moniek gaf aan dat het haar wel een mentale uitdaging leek om deze tocht te doen. Ik realiseerde me ineens dat ik vooral aan het genieten was. Prachtig weer, aardige mensen, vrij vlak water, weinig wind.......
Bij de tent stonden inmiddels nog 2 tenten. Niet zo best geslapen op het schelpenveldje. De A1, pal achter de jachthaven blijft de hele nacht aan, ook op zaterdagnacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten